חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קפריסין הטורקית – מה יש שם?

עזרה בתכנון מסלול טיול לקפריסין? השאירו פרטים 👇

זוהי נסיגה גדולה עבור אלו המאמינים באיחוד האי הבעייתי של קפריסין. בצפון הרפובליקה הטורקית המוכרזת בעצמה צפון קפריסין החלו ביום ראשון הבחירות לנשיא חדש.

מטיילים ישראלים אוהבים להגיע לאיזור הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין בעיקר לערים: פמגוסטה (Famagusta) וגם קירניה (Kyrenia) כי שם יש בתי קזינו והימורים חוקיים וגם מלונות הכל כלול.

הבחירות בצפון קפריסין אינן מוכרות באופן בינלאומי וטורקיה היא המדינה היחידה בעולם שקיבלה את הכרזת העצמאות הקפריסאית הטורקית ב -1983. רק אנקרה מכירה בצפון קפריסין כמדינה עצמאית ואין לה שום קשר עם ממשלת קפריסין, שהיא חברה באיחוד האירופי. מאז הכרזת העצמאות החד-צדדית בשנת 1983, אנקרה הכירה רק ברפובליקה הטורקית של צפון פרוס (TRNC), שהיא מעניקה תמיכה כספית.

אם אתה תייר שמבקר בצפון קפריסין, אין לך ויזה מטורקיה שאתה צריך, וגם אין לך ויזה מדרום קפריסין. ממשל טורקי, לפיו צפון קפריסין היא חלק מהרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין (TRNC) ולא מדינה עצמאית, אז אינך יכול להגיש בקשה לדרכון מקפריסין, מכיוון שתזדקק לו מהאיחוד האירופי או האיחוד האירופי.

ניתן להימנע מבעיות כאלה על ידי עצירת ביניים קצרה ביבשת הטורקית לפני היעד שלך בקפריסין הטורקית. עם זאת, באופן כללי, עדיף להתחיל את המסע לצפון קפריסין מהחלק הדרומי של המדינה ולא מדרום קפריסין ואפילו לא מטורקיה.

היא מכונה הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין והיא מוכרת כלגיטימית רק על ידי טורקיה עצמה. אך היא מכירה רק בטורקיה, מה שאומר ששאר העולם עדיין רואה בה מדינה עצמאית.

המדינה עדיין מחולקת בקו ירוק המפריד בין מה שמכונה הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין לשאר חלקי האי. קפריסאים טורקים מאכלסים את צפון-מזרח קפריסין, שהוא נמוך מזה של הרפובליקה של קפריסין ובו קפריסאים יוונים. האיחוד האירופי אינו מקבל את הריבונות של קפריסין הטורקית או את קיומה של מה שמכונה 'הרפובליקה הטורקית', אך הוא מקבל את הריבונות עליה. היא, למעשה, חברה מלאה הן באיחוד האירופי והן בנציבות האירופית, אך המדינה עם האוכלוסייה הגדולה ביותר, טורקיה, היא הנמוכה שבהן.

קפריסאים טורקים מזדהים עם הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין וזהותם האתנית שונה, אך הגישה הכללית היא שהגירת הטורקים מאנטוליה ל- TRNC השפיעה לרעה על הזהות האתנית הקפריסאית הטורקית. זהות טורקית ושילוב תרבותי עם אלה שמקבלים זאת, כמו גם עם קבוצות אתניות אחרות במדינה.

מצד שני, ישנם קפריסאים טורקים שרוצים לאחד את האי קפריסין ולתפקד כמדינה מאוחדת הנתמכת על ידי יוון והאיחוד האירופי. ממשלת טורקיה איימה ב- 12 במרץ 1964 בכוח צבאי נגד קפריסין שתגן עליה. ממשלת טורקיה ובאה להצילם מממשלה יוונית – הפיכה בחסות האיים.

פעולה זו עוררה את הפלישה הטורקית לקפריסין ב- 20 ביולי, אשר בחודש שלאחר מכן, לאחר קריסת הפסקת האש, הובילה למלחמת האזרחים הגרועה ביותר בתולדות האי ולסכסוך האלים בתולדותיה. אלפי קפריסאים טורקים מהקהילה הדרומית עדיין נעדרים, כמו גם אלפי קפריסאים יוונים הנעדרים מקהילותיהם הצפוניות, בעוד שחלק קטן מהם ממשיך לחיות בגלות בטורקיה ובאזורים אחרים באירופה כמו טורקיה, יוון ו קַפרִיסִין.

חלק מהאנשים שחיו בצפון קפריסין מאז 1963 היגרו, במיוחד לבריטניה, אך גם לטורקיה. חלק מהאנשים שחיו בצפון קפריסין לפני 1974 היגרו גם הם לאירופה, וגם לטורקיה, יוון ואזורים אחרים באירופה.

יש מקורות שטוענים שכ- 45,000 קפריסאים טורקים היגרו, אך מפקד האוכלוסין של האי משנת 1960 מראה מספר גבוה בהרבה של מהגרים מצפון קפריסין מזה. הפלישה הטורקית, שהובילה לפיצול בין הצפון, שם טענו הקפריסאים היוונים, והדרום, שם הוחזרו הקפריסאים הטורקים, הביא ליציאת אנשים גדולה ממה שהיא כיום טורקיה, יוון ואזורים אחרים באירופה. מדיניות מנהיגיה בטורקיה נעשתה כל כך מגבילה, כי למרות ש- 18 % מאוכלוסיית קפריסין הטורקית היא קפריסאית טורקית, הם מהווים פחות מ -1% מהאוכלוסייה בשנת 2014.

לאחר הכיבוש הטורקי, קפריסאים יוונים וקפריסאים טורקים היגרו לחלקים שונים של האי, וקבעו חלוקה ברורה קו המכונה הקו הירוק. הדגל היווני משמש אזרחים קפריסאים יוונים שמבקשים לאחד עם יוון מאז שנות ה -60 (אנוזיס), ואילו הדגל הטורקי, המשמש את הקפריסאים הטורקים בתקווה לחלק את האי שלהם (טאקסים), משמש כדגל של טורקיה. טורקית, אך מעטים מהם מבינים טורקית, והקפריסאים הטורקים הצעירים אינם מבינים ולא מדברים יוונית כמו הוריהם.

לחזור למשהו ספציפי?

 

חוויה בקפריסין מתחילה כאן

error: תוכן זה מוגן !!

מחכים לכם בפייסבוק!