חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכפר אומודוס קפריסין

עזרה בתכנון מסלול טיול לקפריסין? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת על כפר אומודוס קפריסין

הכפר אומודוס ממוקם  כ- 42 ק"מ מהעיירה  למסוס (שנקראת גם לימסול), הכפר היפה שוכן בגובה של 800 מטר על רכס הרי הטרודוס, באזור 'קרסוהוריה', אומודוס הוא אחד הכפרים המסורתיים והמקסימים ביותר באי.

הכפר קיים עוד מהתקופה הפרנקית , הוא מפורסם מאוד בזכות ייצור היין שלו  בעבודת יד ובזכות לחם 'ארקטנה' המפורסם באזור. 

הכפר הקטן והמקסים מרוצף  בתי אבן ישנים ומנוקד  ביקבים מקומיים, תמצאו בו בית בד מימי הביניים ומנזר Timios Stavros (הצלב הקדוש), עם איקונות ישנות שלו וחריטות עץ מרשימות. יש גם מוזיאון המוקדש למאבק השחרור הלאומי.

הכפר מארח אחת לשנה, בכל 14 בספטמבר יריד דתי המוקדש לצלב הקדוש,  החגיגה נמשכת שלושה ימים ומושכת אליה מקומיים רבים ותיירים דתיים המגיעים לאחת מחגיגות הדת הגדולות בקפריסין,  המוני האנשים והרוכלים מתאספים בכיכר היפה מול המנזר כדי למכור את מרכולתם. הכיכר היא גם  מקום המפגש העיקרי ומציינים בה חגים ואירועים חגיגיים אחרים אחרים במהלך הקיץ וחג הפסחא.

אומודוס ממוקמת כ-42 קילומטרים צפונית-מערבית לעיר לימסול, באזור הגיאוגרפי של כפרי ייצור היין. הוא בנוי ליד הגדה המערבית של נהר צ'ה-פוטאמי בגובה של 810 מטר. הכפר הוא נקודת יציאה מצויינת לחובבי טיולים בטבע, הכפר  מוקף בפסגות הרים גבוהות, שהגבוהים שבהם הם "אפמס" (1153 מ') ו"קרמוס של לאונה" (צוק לאונה, 1092 מ').

בכפר מגדלים בעיקר גפנים ועצי פרי שונים (תפוח, שזיף, אגסים, אפרסק ומשמש) , על חלק קטן מהכפר – בחלקו הצפוני – משתרע היער של פאפוס.

אומודוס הוא כפר ציורי לייצור יין על גבעות הטרודוס
אומודוס הוא כפר ציורי לייצור יין על גבעות הטרודוס

ההיסטוריה של כפר אומודוס

הכפר נוצר בסוף התקופה הביזנטית או בראשית עידן השליטה של הפרנק, לאחר נפילת  הכפרים פאנו וקאטו (העליונה והתחתון) וקופטרה, שנמצאו בגדה המזרחית של נהר צ'ה-פוטאמי. 

העריץ של קפריסין,  אייזק קומננוס – (1185-1191) – מצא מקלט בקופטרה לאחר תבוסתו על ידי המלך האנגלי עד שהמלך האנגלי זימן אותו ללימסול לשיחות ולהפסקת אש. 

לאחר פירוק יישובי קופטרה נוצר יישוב חדש סביב מנזר הצלב הקדוש המקורי, שקיבל את השם אומודוס.

מאז ימי קדם אומודוס ידועה בענבים המעולים ובייצור ין . היין שמייצרים בכפר הוא בעל איכות מעולה ובעל ריח מתוק – Afames, שקיבל את שמו מההר הנושא את אותו השם וממוקם מזרחית לכפר, היין המפורסם היה הגורם לכיבוש האי על ידי הסולטאן סלם השני.

ייצור יין מסורתי התקיים באומודוס מאז ימי קדם, מתקופת ימי הביניים. מלבד גידול גפנים וייצור יין מצויין והמשקה האלכוהולי הקפריסאי המסורתי "זיווניה"  מתמחים גם בהכנת ממתקים משקדים ואגוזים, ממתקים מקוריים ובעלי טעם מעולה עשויים מפירות מקומיים. 

אומודוס, שוכן במדרון ההר, בין הגפנים, מוקף בהרים ונחשב לאחד הכפרים הציוריים ביותר של קפריסין. מול הכפר ניצב מנזר הצלב הקדוש המלכותי, מימי הביניים, הסמטאות הצרות והבתים העשויים מאבן כולם מעניקים יופי מיוחד וקסום לכפר. 

בתי הכפר אותנטיים ולא השתנו הרבה במהלך השנים , תוכלו לראות את גגות הרעפים הציוריות, החצרות המרוצפות ,דלתות העץ והשערים המעוצבים ששרדו במשך שנים רבות,

 האמנות הפולקלורית נשמרה באופן מסורתי גם בתוך הבתים, הקירות המעוטרים ,תנור האש והארובה , בבתים יש מקום לאחסון יין במחסן הבית, המהווה -חדר עבודה לעיבוד ענבים.  כמעט בכל בית תמצאו מטחנת ענבים.

כנסיה מדהימה בכפר אומודוס קפריסין
כנסיה מדהימה בכפר אומודוס קפריסין

מוזיאונים מומלצים בכפר אומודוס

מוזיאון המאבק הלאומי באומודוס

מאבק השחרור הלאומי של קפריסין נגד השלטון הקולוניאלי הבריטי, המכונה מאבק EOKA, החל ב-1 באפריל 1955 והסתיים בהסכם ציריך-לונדון בפברואר 1959. המאבק של EOKA היה שיאו של מאבקים ארוכי שנים. 

במהלכן אנשי קפריסין נאבקו כדי להשיג את חירותם. המאבק לעצמאות החל מתחילת המאה הקודמת, כשאיש הכנסייה דוסיתיאוס, מהמנזר הקדוש של הצלב הקדוש באומודוס, כדמות הראשית, הוביל

את התושבים שהשתתפו באופן פעיל במהפכה היוונית. תושבי אומודוס השתתפו באופן פעיל גם בשתי מלחמות העולם, כמו גם במאבק השחרור הלאומי של EOKA 1955 – 1959. המחיר על המאבק של אנשי הכפר אומודוס, היה מחיר כבד, נעשו  מעצרים, 

לאחר סיום המאבק לעצמאות (28 באוקטובר 1960), קבוצת תושבים פיתחה את הרעיון להקמת מוזיאון מאבק לאומי באומודוס, כדי להציג את תרומתו של אומודוס במאבקים הלאומיים לדורות הצעירים. חלק מהמנזר שימש למגורי המוזיאון. 

מוזיאון כנסיית אומודוס

מוזיאון הכנסייה של אומודוס שוכן בשני אולמות  בצורת קשת,  האולמות המשופצים ממוקמים בקומה מתחת למתחם המנזר. זהו אחד המוזיאונים הכנסייתיים  המעניינים ביותר באזור הרי טרודוס. 

הוא מכיל מספר רב של פריטים יוצאי דופן ואוצרות יקרי ערך של האורתודוקסיה הנוצרית, אשר נשמרו  לאורך הדורות . כל היצירות מוצגות בתערוכות במבנה המעוצב. תערוכה זו תורמת באופן משמעותי להגנה ולשימור היצירות. 

בין הפריטים המעניינים שתמצאו בתערוכה, עתיקות משנת 1728 , אייקונים ביזנטיים  גדולים, מעץ, מנורות מוזהבות חרוטות , ספרים ישנים מהמאה ה-16-19. כמה מהדורות ישנות כוללות תזכורות בכתב יד, 

קבר רוסי גדול רקום זהב ,כוסות קודש המעוצבים להפליא וכלי קודש אחרים, ספרי קודש עתיקים, שרידי תכשיטים וכסף ועוד פריטים עתיקים רבים.

מוזיאוני כפר אומודוס

מרכז אומודוס לשימור תחרה הוא מוזיאון שנפתח בשנת 2004, מרכז אומודוס לשימור תחרה נוצר כדי לשמור, ללמוד ולקדם את מלאכת התחרה המקומית, 

שהייתה נהוגה בכפר לפני עשרות שנים. המרכז שייך למועצת הקהילה ולוועד הכנסייה של הכפר אומודוס. איסוף המוצגים  וייסודו לתוך מוזיאון בוצעו על ידי משרד המסחר, התעשייה והתיירות של קפריסין.

טיולים בטבע של כפר אומודוס

מסלולי ההליכה של אזור הטרודוס, הם מהיפים ביותר בכל קפריסין. הם חוצים את היער, נהרות, נחלים, מעיינות , מלאים במפלים טבעיים .

רשת שלמה של מסלולי הליכה מדהימים המתחילים מראש הרי הטרודוס, עם נופים בתוליים עוצרי נשימה של הים והכפרים הקרובים  והנהרות, תוכלו לפגוש ארזים ומגוון צמחים ובעלי חיים. 

שורה של תהליכים גיאולוגיים ייחודיים ומורכבים הפכו את קפריסין למודל עבור מדענים ולמפתח להבנת האבולוציה של כדור הארץ והאוקיינוסים שלו.

הפסגה המיוערת של טרודוס היא השכבה העמוקה ביותר של פיסת קרום אוקיינוס והמעטפת העליונה של כדור הארץ, שנוצר לפני 90 מיליון שנה, 8000 מטר מתחת לפני הים. היערות של קפריסין הם חורשות טבעיות עם מגוון ביולוגי רב .

מפלי קסנטרה נמצאים על נהר הטרודיטיסה (הידוע גם בשם Diplos Potamos) בכפר פיני השוכן בגובה 3,400 רגל מעל פני הים ומהווה חלק מיער המדינה. 

המים נופלים מגובה של 26 רגל. ממוקם בפאתי הכפר פלאטרס בטרודוס, מפלי קלדוניה הוא אחד המפלים הגבוהים בקפריסין. מים נופלים מגובה של 40 רגל. ניתן להגיע אליו דרך שביל המוביל אליו. 

המים הנופלים ממפל Mesa Potamos, המהווים בעיקר סלעי גברוס, נופלים מגובה של 23 רגל. בפלטרס אפשר לראות את מפל מילומרי, הידוע בפאר הטבעי שלו. מים כאן יורדים מגובה של 50 רגל. 

בשבילים של הרי הטרודוס תוכלו לחקור את  היופי הטבעי של האי, במיוחד את החי, הצומח ומורשת הכרייה שלו.

באופן כללי השטח קל למעבר וכך גם השבילים. המסלולים מתחילים ומסיימים כמעט באותו מקום. מרובע טרודוס .השבילים הם Atalanti , Persephone , Psilo Dentro-Pouziaris ו- Kaledonia .

בעיקרון מסלול אטלנטי מתחיל ב-1730 מ' היכן שהכיכר נמצאת, ואז עולים  ל-1830 מ' ולבסוף עולה בחזרה ל-1748 .

המסלולים של Persephone, Psilo Dentro-Pouziaris ו-Kaledonia מתחילים בגובה 1730 מ' היכן שהכיכר, ואז יורדים עד 1238 מ' ולבסוף עולים בחזרה ל-1700 שוב.

המינים העיקריים של בעלי החיים שנמצאים באזור זה הם המופלון, שועל, ארנבת, קיפוד ,נשר בונלי, ג'ירסי אירו-אסייתי, יונת עץ, חוגלה, אנדמית, צמר קפריסין (אנדמי), חיטנית קפריסין (אנדמית) צפע קפריסין, נחש קפריסין (אנדמי)

רחובות הצרים המרוצפים באבן ובבתים קפריסאים מסורתיים מדהימים
רחובות הצרים המרוצפים באבן ובבתים קפריסאים מסורתיים מדהימים

שבילים ומסלולי הליכה בכפר אומודוס

שביל ATALANTI

נקודת ההתחלה : כיכר טרודוס

אורך : 14 ק"מ

משך המסלול : 4 – 5 שעות

שביל ATALANTI 2

השביל עובר סביב הר Chionistra בגובה של 1700-1750 מטר, ועובר באזורים צפופים של עצי אורן שחורים (Pinus nigra subsp. pallasiana) ו-Fetid Juniper (Juniperus foeditissima). אחד העצים הגדולים ביותר, Foetid Juniper נמצא על השביל; הוא בן 800 שנה. 

יש נופים נפלאים של כל אזורי האי. נקודת הסיום הראשונה של השביל היא 9 ק"מ לאורך הכביש Troodos – Prodromos. כדי להמשיך בשביל עליכם לחצות את הכביש הראשי וללכת על דרך היער של Katoikies Chromiou לכיוון כנסיית Agios Nikolaos tis Stegis כ-200 מ',

השביל מקביל בערך לכביש הראשי ומסתיים בכיכר טרודוס, שם תמצאו את מרכז המידע הסביבתי של פארק היער הלאומי של טרודוס. 

שביל פרספון

נקודת התחלה: 150 מ' דרומית לכיכר טרודוס, לכיוון תחנת המשטרה.

אורך : 3 ק"מ

משך זמן משוער : שעה

תוכלו לפגוש  שועלים,  ארנב, קיפוד, נשר בונלי, עורב אירו-אסיאתי, יונת עץ, חוגלה, צמר קפריסין (אנדמי), חיטה קפריסין (אנדמי) צפע קפריסין, נחש קפריסין (אנדמי)

שביל פרספון 2

במשך 2 הק"מ הראשונים של המסלול יעבור ההולך ביער אורנים שחורים עבותים. נקודת הסיום ב-Makria Kontarka מציעה נוף מדהים. 

השביל ממוקם בתוך פארק היער הלאומי טרודוס והוא חלק מהנתיב האירופי E4. אזור הפיקניק Kampos tou Livadiou ממוקם 2 ק"מ מכיכר טרודוס לכיוון Karvounas,

 ובמרחק של 2.5 ק"מ תמצאו את אתרי הפיקניק Armyrolivado ו Livadi tou Pasia. ניתן למצוא את מרכז המידע הסביבתי לפארק היער הלאומי של טרודוס בכיכר טרודוס.

מסלול PSILODENTRO POUZIARIS

נקודת ההתחלה : נקודת המעבר של Platres הכביש ביער – Mesa Potamos עם הכביש תיירות Moniatis – Platres – טרודוס, קרוב Psilodentro (עץ גבוה).

אורך : 9 ק"מ

משך זמן משוער : 3 – 4 שעות

דרגת קושי : 3 (שביל זה מאתגר מאוד בגלל אזורי העלייה והמורדות של המסלול.) 

היונקים שתראו הם ארנבת פוקס, קיפוד, הציפורים, עיט בונלי, ג'ירסי אירו-אסיאתי, יונת עץ, חוגלה, צריף קפריסין (אנדמי), חיטה קפריסין (אנדמי) זוחלים : צפע קפריסין, נחש קפריסין (אנדמי), לטאה קפריסין

פסילודנטרו (עץ גבוה) – שביל 2 של POUZIARIS

בק"מ הראשון השביל עובר דרך אשכולות צפופים של עצי אורן קלבריה, בעוד שבק"מ ה-3, בנקודות בגובה רב יותר, הוא עובר דרך יער אורנים שחורים מרשים וצפוף (Pinus nigra subsp. pallasiana. ) בנקודות לאורך השביל תחוו נוף פנורמי. הוא ממוקם בתוך פארק היער הלאומי של טרודוס.

מסלול קלדוניה

נקודת התחלה לינארית : (א) 350 מ' מהכביש הראשי של כיכר טרודוס – פלאטרס, 3 ק"מ מהכיכר. אתה יכול גם לגשת לנקודת ההתחלה מהכביש הישן Troodos – Platres, אחרי בית הקיץ הנשיאותי. אורך : 3 ק"מ

משך זמן משוער : 1,5 שעות

שיעור קושי : 3

מסלול קלדוניה 2

נקודות עניין : מנקודת ההתחלה (א) השביל עובר דרך יער עבות ולאחר מכן עובר לצד הנהר הקר (Krios Potamos), שבו יש מים זורמים כל השנה. 

לאחר מכן הוא עובר ליד מפל קלדוניה ומסיים בפסילודנטרו בפאנו פלאטרס. השביל ממוקם בתוך פארק היער הלאומי טרודוס. 

אורך המסלול E4 מתחיל בנקודת ההתחלה (א) ונמשך עד למפל קלדוניה. בכיכר טרודוס תמצאו את מרכז המידע הסביבתי לפארק היער הלאומי של טרודוס.

זהו מסלול  בדרגת קושי גבוהה. מסלול עם שטח קשה כגון שינויים פתאומיים בשיפוע (עלייה ו/או ירידה), מסלול לאורך כביש גס ו/או חלקלק במיוחד, ו/או צר ו/או תלול. מתאים למבוגרים ברמות כושר טובות עד מצוינות. לא מתאים לילדים צעירים.

מומלץ לטייל בין הרחובות של כפר אומודוס
מומלץ לטייל בין הרחובות של כפר אומודוס

שאלות נפוצות בנוגע לכפר אומודוס קפריסין

אומודוס הוא כפר ציורי לייצור יין על גבעות הטרודוס. הוא ידוע ברחובות הצרים המרוצפים באבן ובבתים קפריסאים מסורתיים מדהימים.

אל הכפר ניתן להגיע במסלול E601, או במסלול B8, לאחר מכן במסלול E802 ולאחר מכן, במסלול F825.

אומודוס מקושר עם הכפר מנדריה (4 ק"מ) בצפון מזרח והכפרים Vasa Koilaniou   ומאליה (5.5 ק"מ) בדרום מערב.

אומודוס ממוקם כ-42 קילומטרים צפונית-מערבית לעיר לימסול, באזור הגיאוגרפי של כפרי ייצור היין. הוא בנוי ליד הגדה המערבית של נהר צ'ה-פוטאמי בגובה ממוצע של 810 מטר. הכפר מוקף בפסגות הרים גבוהות, שהגבוהים שבהם הם "אפמס" (1153 מ') ו"קרמוס של לאונה" (צוק לאונה, 1092 מ').

בכפר גפנים ועצי פרי שונים (תפוח, שזיף, אגסים, אפרסק ומשמש). חלק קטן מהכפר – בחלקו הצפוני – בשטח יער של פאפוס.

סקי, וקצת סנובורד ,עשו את דרככם אל אתר הסקי טרודוס שעל הר האולימפוס ותוכלו ליהנות בשלג. בין אם  אתם רוצים להירגע במדרונות Sun Valley 1 ו-2, או מעדיפים יותר ריגוש ופעולות אקסטרים ב-North Face 1 ו-2.

ניתן ליהנות מרכיבה על אופניים כל השנה בטרודוס. ישנם דרכים סלולות שקטות, נוף מרהיב, שטח נהדר לרכיבה על אופניים . 'מסלולי הרכיבה על אופניים' הרשמיים הם שביל באורך 57 ק"מ סביב הפארק הלאומי טרודוס הכולל מפות אזור, שלטי הכוונה, סימון כבישים ומדריך אופניים מלא של האזור. 

אזור זה ידוע בעושר החי והצומח שלו, ומכאן שמו. הוא מכיל 750 מינים של צמחים. חיי בעלי החיים בפארק מוגנים כאן. הציפורים מעוררות עניין במיוחד , תוכלו לראות את נשר בונלי, נשר גריפון, ינשוף סקופס, זבל קפריסין, קפריסין פייד קפריסין ורבים אחרים. בשטח הרחב ניתן להיתקל במופלון (Ovis Gmelini Ophion), זן של כבשי הרים עם קרניים מתפתלות עבות שחי בו. הגיאולוגיה ייחודית באזור זה עם קומפלקס אופיוליט שנוצר מקרום אוקיינוס ​​לפני 90 מיליון שנה ועדיין נשמר היטב וניתן לצפייה בכל האזור.

מסלולי ההליכה של אזור הטרודוס, הם מהיפים ביותר בכל קפריסין.הם חוצים את היער, נהרות, נחלים, מעיינות , מלאים במפלים טבעיים .

רשת שלמה של מסלולי הליכה מדהימים המתחילים מראש הרי הטרודוס, עם נופים בתוליים עוצרי נשימה של הים והכפרים הקרובים  והנהרות, תוכלו לפגוש ארזים ומגוון צמחים ובעלי חיים. 

מפלי קסנטרה נמצאים על נהר הטרודיטיסה (הידוע גם בשם Diplos Potamos) בכפר פיני השוכן בגובה 3,400 רגל מעל פני הים ומהווה חלק מיער המדינה. המים נופלים מגובה של 26 רגל. ממוקם בפאתי הכפר פלאטרס בטרודוס, מפלי קלדוניה הוא אחד המפלים הגבוהים בקפריסין. מים נופלים מגובה של 40 רגל. ניתן להגיע אליו דרך שביל המוביל אליו. המים הנופלים ממפל Mesa Potamos, המהווים בעיקר סלעי גברוס, נופלים מגובה של 23 רגל. בפלטרס אפשר לראות את מפל מילומרי, הידוע בפאר הטבעי שלו. מים כאן יורדים מגובה של 50 רגל. 

בשבילים של הרי הטרודוס תוכלו לחקור את  היופי הטבעי של האי, במיוחד את החי, הצומח ומורשת הכרייה שלו.באופן כללי השטח קל למעבר וכך גם השבילים. המסלולים מתחילים ומסיימים כמעט באותו מקום. מרובע טרודוס .השבילים הם Atalanti , Persephone , Psilo Dentro-Pouziaris ו- Kaledonia .בעיקרון מסלול אטלנטי מתחיל ב-1730 מ' היכן שהכיכר נמצאת, ואז עולים  ל-1830 מ' ולבסוף עולה בחזרה ל-1748 .המסלולים של Persephone, Psilo Dentro-Pouziaris ו-Kaledonia מתחילים בגובה 1730 מ' היכן שהכיכר, ואז יורדים עד 1238 מ' ולבסוף עולים בחזרה ל-1700 שוב.

המינים העיקריים של בעלי החיים שנמצאים באזור זה הם המופלון, שועל, ארנבת, קיפוד ,נשר בונלי, ג'ירסי אירו-אסייתי, יונת עץ, חוגלה, אנדמית, צמר קפריסין (אנדמי), חיטנית קפריסין (אנדמית) צפע קפריסין, נחש קפריסין (אנדמי)

לחזור למשהו ספציפי?

 

חוויה בקפריסין מתחילה כאן

error: תוכן זה מוגן !!

מחכים לכם בפייסבוק!