חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קפריסין הטורקית – מה זה אומר?

עזרה בתכנון מסלול טיול לקפריסין? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת על המושג "קפריסין הטורקית" – למה טורקיה שולטת על חלק ממדינת קפריסין? מה המשמעות של כך מבחינת הטיול בקפריסין? האם זה מסוכן לטייל בקפריסין בגלל הטורקים? כל מה שצריך לדעת!

קפריסאים טורקיים מנהלים את החלק הצפוני של קפריסין, שהכריז על מדינתה בשנת 1983, בעוד שרק טורקיה מכירה ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין (TRNC). ראש ממשלת הרפובליקה הקפריסאית הטורקית אמר ביום חמישי כי לקפריסין הטורקית והיוונית יש אותן זכויות במזרח הים התיכון. ראש ממשלת טורקיה ניקוס אנסטסיאדס והנשיא מוסטפא אקינצ'י משתתפים בטקס ביום חמישי, 3 בספטמבר 2013, במלאת 50 שנה למדינת ההפרדה המוכרת בטורקיה בצפון קפריסין. בשנת 1983 הם הכריזו על עצמם כמדינה מתפרקת וב- 1984 כ"רפובליקה הטורקית "בקפריסין.

אנקרה נמצאת בעלייה בחודשים האחרונים בעקבות משאל העם על עתיד האי – מה שמכונה "הרפובליקה של צפון קפריסין".

הקהילה דוברת הטורקית, הקפריסאים הטורקים קיבריס וטורקלרי, נוסדה בשנת 1974 כדי להיאבק למען זכויות כל הקפריסאים. עם הקמת ה- TRNC על ידי דנקטאס, נקראה קהילה זו טורקי קפריסין, או "קיביס טורקלרסי" בטורקית, וזיהתה את עצמה כשלוחה של "האומה הטורקית" בקפריסין.

קפריסאים יוונים, שחיפשו איחוד עם יוון ואנוס מאז שנות ה -60, השתמשו בדגל יוון, ואילו קפריסאים טורקים, שקיוו לחלק את האי לטקסים, השתמשו בדגל הטורקי. הטורקים הסכימו להוציא את כוחותיהם מקפריסין, ובכך להבטיח את זכויותיהם, אך הקפריסאים הטורקים פירשו נוסח זה כצעד להכרה במדינתם. טורקית – הקפריסאים וטורקיה טענו שההסכם כבר לא תקף מכיוון שהם לא מייצגים את כל האי והתעלמו מזכויותיהם של כל הקפריסאים הטורקים. פריוטי הסיי היוונים כעסו על דעותיהם וטענו כי הם לא מיוצגים על ידי טורקי קיבריס וטורקלרי בכל רחבי האי, אלא רק על ידי השקפותיהם שלהם.

טורקיה עמדה איתנה וטענה כי עליה לשמור על הזכות לפרוס כוחות בקפריסין כדי לאזן את הרוב הקפריסאי היווני של האי. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, לעומת זאת, סירב לוותר על עמדתו, ואמר בשבוע שעבר כי טורקיה תשמור על כוחות כדי להגן על המיעוט הקפריסאי הטורקי. המצב הקיים הנוכחי בקפריסין חשף את הקהילה הקפריסאית הטורקית לסכנת חטיפה על ידי הנשיא ארדואן, שאין לו תמריץ מועט למצוא פיתרון לסכסוך בקפריסין.

כתוצאה מכך, קפריסאים טורקים רבים רוצים עצמאות מלאה לאנטוליה, שמקורה בצפון קפריסין. בכל יום שבו הרפובליקה המבודדת שלהם מתקרבת למחוזה הטורקית, הקהילה הקפריסאית הטורקית מאבדת את יכולתה לחיות עם היוונים.

מצד שני, ישנם קפריסאים טורקים שרוצים לאחד את האי קפריסין ולתפקד כמדינה מאוחדת הנתמכת על ידי יוון והאיחוד האירופי. קחו בחשבון שהרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין אינה זהה לקפריסין. רק טורקיה מכירה בכך, כלומר שאר העולם עדיין רואה בה מדינה נפרדת. הקפריסאים היוונים מתעקשים כי "הרפובליקה" של פרוס תהפוך למדינה פדרלית, שזו תהיה המשכה, ואילו הקפריסאים הטורקים אומרים כי קפריסין "מאוחדת" לא תהיה רק מדינה חדשה, אלא גם מדינה נפרדת.

בשנת 1974 האי חולק לשני חלקים: החלק הקפריסאי היווני, שמוכר על ידי הקהילה הבינלאומית (למעט טורקיה) כרפובליקה של קפריסין, והחלק הטורקי של קפריסין, אשר טורקיה (TRNC) מזהה באופן בלעדי. לקפריסין יש קשר תרבותי עם יוון וטורקיה בהתאמה, אך טורקיה היא המדינה היחידה שמכירה בשתיהן. לאחר הכרזת העצמאות החד-צדדית בשנת 1983, אנקרה רק מכירה בכך שהיא מעניקה להם תמיכה כספית. טורקיה עדיין מתייחסת לצפון קפריסין כאל "הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין" או "TRNC", אך רק מדינות מכירות בה כמדינה משל עצמה, ולא כחלק ממדינה מאוחדת. חשוב להבחין בין "הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין" לבין מקבילה בטורקיה, טורקיה (TRNC).

קפריסאים טורקים יכלו לתקשר בצורה מספקת ביוונית, וחלקם אף יכולים להיחשב דוברי שפת אם בניב הניוון היווני-קפריסאי. קפריסאים טורקים מבוגרים רבים דיברו והבינו יוונית, וחלק ניכר מהם ידעו להבין טורקית. כמה אזרחים צעירים מקפריסין טורקית דיברו והבינו יוונית, אך מעטים מאוד מאזרחי קפריסין היוונים הללו הבינו את הטורקית ואת הטורקית הבינו אחוזים מאוד מאוד מאזרחיהם.

פלישת טורקיה לקפריסין בשנת 1974, שחילקה את האי היה מתח רב בין הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין לבין הקהילה הקפריסאית היוונית בצפון, בה מתגוררת רוב האוכלוסייה. האוכלוסייה היוונית נתפסה ככוח כובש, אך הקהילות באזור נראו באור שונה מאוד מהטורקים בטורקיה, שאזרחיהן ראו עצמם כמגנים על זכויותיהם של אזרחיהם לחופש הביטוי, הדת והדת. בעוד שהקפריסאים הטורקים ראו בהתערבות פעולה של שלום וחגגו אותה ביום השלום והחופש, הקפריסאים היוונים ראו בה פלישה קטסטרופלית. במקום להניף את דגלם הטורקי שלהם בכוחות עצמם, הם הניפו דגל יוון לרפובליקה בסולידריות עם טורקיה.

לחזור למשהו ספציפי?

 

חוויה בקפריסין מתחילה כאן

error: תוכן זה מוגן !!

מחכים לכם בפייסבוק!