חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בית חבד קפריסין

עזרה בתכנון מסלול טיול לקפריסין? השאירו פרטים 👇

בית חב"ד קפריסין הוא חלק משמעותי בחיי היום יום של הקהילה היהודית: "המקום היה מלא התרגשות, וכולנו התגלגלנו אחד לשני ובירכנו את הישראלים שנפגשו, בירכו ואכלו יחד".

הנוכחות היהודית מתוארכת לתקופות הרומית ויש לה היסטוריה ארוכה על האי, שהיה חופשי יחסית מיהודים במשך רוב הזמן. הנוכחות היהודית הייתה קיימת עוד מתקופת הרומאים ויש לו את בית הכנסת המתפקד ביותר בישראל. הרוב המכריע של הקפריסאים דוברי היוונית נוהגים כיום בנצרות אורתודוכסית, אך היו בעבר כמה מוסלמים ונוצרים שחיו באי זה. מוסלמים וטורקים – קפריסאים חיו בצפון, מופרדים על ידי גבול נקבובי בלבד בהדרגה, ואילו קפריסאים נוצרים-יוונים חיים בסמיכות זה לזה בדרום.

לאחר כמה שנים של רוגע, הקהילה היהודית בקפריסין החלה לצמוח ולשגשג מחדש, והיהודים החלו להתיישב באי. ישראל קיימה יחסים דיפלומטיים עם קפריסין עד שנת 1948, אז הייתה זו פרוטקטורט בריטי, וישראל לא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם קפריסין. קפריסין – לארץ ישראל אין יחסים מסחריים, אך לישראל יש יחסים דיפלומטיים עם הפרוטקטורט הבריטי של קפריסין.

עם זאת, שתי המדינות מקיימות קשרים דו-צדדיים יותר ויותר עם מדינת ישראל. האוכלוסייה היהודית בקפריסין מונה כיום כמאה, אך הקהילה הצטמצמה לאחר שקפריסין הפכה לחלק מהאימפריה העות'מאנית במאה ה -16. הנוכחות היהודית המתועדת הבאה הייתה בשנת 1855, כאשר האי היה תחת ממשל בריטי, אך היהודים המעטים שהגיעו לפרוס הקימו עדיין קהילה יהודית שהתקיימה על האיים במשך כמה מאות שנים.

כיום מתגוררות בקפריסין כ -350 משפחות יהודיות, שרבות מהן הגיעו לקפריסין בשנים האחרונות לעבודה או כגמלאים. כמה מאות מהם גרים בפרוס מאז אמצע המאה ה -20, ובשנים האחרונות כמה מאות נוספים הגיעו לפרוס כמקצוענים.

הקהילה היהודית מעריכה היום שרק קומץ נולד שם, עד 1,000 איש בתחילת המאה ה -20 ואף יותר בשנים האחרונות.

עם 630 משפחות יהודיות, כולל 3,000 אנשים המתגוררים באופן קבוע בקפריסין, האי מאכלס יותר מ -1.5 מיליון יהודים בכל הגילאים, דתיים ולא דתיים, אמר. עם 630 מהם המתגוררים ונחקרים באופן קבוע בבית חב"ד בלרנקה, בקפריסין יש שלושה מלונות כשרים, שכן שליש מהישראלים המבקרים באיים נותרו כשרים, אמר רסקין. ארוחות כשרות בשבת זמינות בבית Chabads House והן מועברות בהודעה מוקדמת למלונות בסביבות L Larnaca. בבית חב"ד בלרנקאס יש קופסת שימורים העונה לצרכים של תיירים כשרים ומזווה כשר.

לדברי רסקין, מבקרים יכולים למצוא את מקומות הלינה של לרנקה במרחק הליכה מבית חב"ד במרכז העיר ומחלקים אחרים של ל 'קרנקה.

רשת תושבי האי חב"ד – ליובאוויטש מונה כעת חמישה סניפים במדינה, והמיקום החדש ישרת את הקהילה המקומית הזקוקה לשירותים יהודיים. בשנת 2016 הקהילה היהודית בקפריסין פתחה מרכז יהודי בלרנקה, המציע מגוון רחב של שירותים, כולל חינוך, בריאות, חינוך לקשישים וילדים וחינוך דתי. מרכז הקהילה היהודי החדש שנפתח של ל 'קרנקה, סניף הקהילה היהודית האורתודוכסית בקפריסין, ממוקם בפינת רחוב ירושלים ורחוב קרפטוס, ממש מחוץ למרכז העיר, בצד המזרחי של העיר.

בקומה השנייה יש מסעדה עם מאכלים יהודיים, שבמרכזה צריף פח איקוני. הצריף נרכש ושוחזר, כאשר הרב מתכנן "המוזיאון היהודי של קפריסין", כנקודו המרכזי, על פי אתר חב"ד-ליובאוויטש. היא מפעילה פעולה מורכבת, הכוללת מרפאה לקפריסאים הפונים לטיפול רפואי בישראל, וכן בית חולים לקשישים וילדים.

לפפוס יש פסיפס יפהפה ותערוכה על התפקיד שמילא האי בתולדות ההתנחלות ישראל. לקפריסין היסטוריה ארוכה עם מקומות אחרים הקשורים למסעות הצלב וארץ ישראל, כמו העיר העתיקה ירושלים, הר הבית בתל אביב.

הקהילה היהודית פרחה תחת השלטון הרומי בקפריסין ולפחות שלושה בתי כנסת היו בגולגוי, לפטוס, קונסטנטיה וסלמין. גן התלמוד התורני היהודי, המנוהל גם הוא על ידי חב"ד, ובית הכנסת הקבוע הראשון בקפריסין נוסדו בלרנקה. בשנת 2005 הקימו הרב אריה וזאב רסקין את בית חב"ד ל 'קרנקה, המקיים שירותי שבת וחג מדי יום, מציע ארוחות כשרות, מלמד תורה ויהדות, מנהל בתי ספר של יום ראשון ומארח קפריסאים המבקשים לקבל טיפול רפואי בישראל. אישה יהודייה שעברה מוושינגטון לירושלים לפני כמה שנים ביקרה בבית וביקשה עזרה במציאת מלון טוב. רבי עקיבא לקח אותה למקום על קונוט פלייס.

לחזור למשהו ספציפי?

 

חוויה בקפריסין מתחילה כאן

error: תוכן זה מוגן !!

מחכים לכם בפייסבוק!

דילוג לתוכן